OEDF kontakt

Olseröds Elektriska Distributionsförening UPA

Sockenv 524

297 95 Degeberga

Telefon: 044-351126

Fax: 044-351051

Kontaktformulär »

Vid ev ELFEL ring 044-351126, dygnet runt

 

Snabblänkar

Här på webbplatsen OEDF hittar du bland annat:

 

Informationsblad från Olseröds Elektriska DF, september 2022

INFORMATION 2022-09-30

Löven har nu börjat falla i Olseröd och det har även fallit en hel del regn här den sista veckan i september. Vi har haft väldigt mycket telefon-samtal och mail från oroliga kunder gällande skenande elpriser som ju behandlas i stort sett dagligen i media. Oron är stor och vi kommer därför ägna detta utökade Infoblad, denna gång två sidor, med lite extra information kring detta med svar på några av era frågor och funderingar på de samtal som kommit in till oss.
Vi önskar Er Alla en fin höst och hoppas på en mild vinter och förhoppningsvis då lägre elpriser...

Driftsinformation.

Vi har bytt ut två rötskadade högspänningsstolpar i Roteholm. Vi fällde även några murkna träd där.

I Lökaröd har vi grävt till ett kabelskåp för att möjliggöra el till ett nytt bostadshus.

Vi har nu fortsatt vårt projekt längs med Furubodavägen, från korsningen med Skeppsvägen och fram till korsningen med Monsunvägen. Här är det både hög- och lågspänningskablar som förlagts.
Den gamla transformatorkiosken vid Monsunvägen kommer att bytas ut mot en ny.
En del luftledningar i området har i samband med detta arbete redan plockats ner.

Lökaröd/Lillehem/Österlia har tyvärr drabbats av en del störningar på elnätet på sistone. Det är främst spruckna isolatorer och fåglar som ställt till det för oss. Vi beklagar dessa störningar för er.

Strömavbrott.

Vid akuta förekommande strömavbrott får vi väldigt många telefonsamtal, vilket ju såklart är bra. Jourlaget rycker alltid ut direkt för felsökning och det är inte lätt att genast ha en uppfattning om när felet kan vara avhjälpt. Telefonen är omkopplad till kontoret och vi försöker lägga ut information på vår hemsida om status i arbetet och uppdaterar denna med jämna mellanrum så kolla gärna där.

Skogning/röjning.

Vi kommer, som vanligt, under hösten och vintern, röja träd och buskar under och invid våra ledningar. Fällda träd och buskar tillhör markägaren. Har ni egna observationer kring detta ute på vårt område så hör gärna av er till oss för åtgärder innan höstvindarna får tag i dessa?

Kabelvisning.

Vi vill, på förekommen anledning, påminna er om att alltid vid arbete på er tomt/mark kontrollera med oss innan ni börjar gräva, slå ner stolpar eller liknande. Det bästa är att ni gör det via nätet via www.ledningskollen.se för uppgifter om el-, vatten-, tele- och fiber-ledningar på aktuellt område.
Börja aldrig utan att ha försäkrat er om detta eftersom det kan få katastrofala följder för både er själva, era grannar och elnätets alla övriga abonnenter. Det blir dessutom väldigt kostsamt också!

Solceller.

Fler och fler sätter upp solceller på sina fastigheter. Kalkyler och information kring detta lämnas av återförsäljaren som också meddelar oss om installationsdatum och övrig teknisk information.
Vi har förstått att det just nu råder högt tryck i branschen och att leverans-/monterings-datum oftast är ganska osäker och ligger långt fram i tiden. Vi har hittills inte nekat någon ansökan pga elnätets kapacitet men rekommenderar en anläggning som täcker 60-70 % av den totala årsförbrukningen.
Vi köper in överskott av produktion, som främst framkommer under vår/sommar, men den stora vinsten för en kund är att producera el ”till sig själv” och därmed slippa elpris, elskatt och moms.

Effektbrist/Strömavbrott.

Det har på senare tid pratats mycket om effektbrist och om oplanerade strömavbrott i vinter.
Risken för detta har enligt Svenska Kraftnät ökat och beror på många faktorer där naturligtvis en riktig kall vinter ökar sannolikheten för avbrott i delar av landet. Det är kommunerna som gör bedömningar om samhällsviktiga funktioner som ska prioriteras vid ett sådant läge.
Vi har för närvarande ingen mer information att ge kring detta men återkommer på vår hemsida om/när det blir aktuellt och det lär ju såklart också slås upp stort i media då.

Mina Sidor/Uppdatering.

Via vår hemsida www.oedf.se når ni som kund Mina sidor genom att klicka på den fliken.
Här loggar ni in med ert kundnummer, som finns på er elfaktura (fyra siffror) och med de fyra sista siffrorna i personnumret (lösenord) på den person som står registrerad för abonnemanget.
Dessa har uppgraderats med en ny version i slutet av september som är betydligt mer modern och användarvänlig med lite mer färg och grafik än tidigare. Här finns all information om ert abonnemang hos oss med statistik, elfakturor, avläsningar och andra uppgifter. Kan ni inte logga in beror det troligen på att vi saknar ett personnummer i vårt system. Hör i så fall av er så fixar vi det per telefon och kanske samtidigt uppdaterar adress/aktuella telefonnummer om vi skulle behöva nå er?

Betalningar/Krediter.

Med anledning av de höga elpriserna och succesiv ökning av förbrukningen under höst/vinter så vill vi redan nu varna för höga elräkningar framöver! Vi vill också påminna om att det är av yttersta vikt att elräkningen betalas i tid, dvs senast på förfallodagen. Vi är en liten ekonomisk förening som inte har någon möjlighet att bevilja krediter eller tillgodose önskan om uppskov med betalningar.
Elräkningen betalas i efterhand och avser förbrukad energi/avgifter för avslutad månad och utebliven betalning kan medföra krav och avstängning av elen vilket ju inte är så bra med tanke på årstiden.
Dessutom medför det ytterligare kostnader och har du en extern elhandlare, dvs inte Olseröds Energi, så är vi skyldiga att på deras begäran vid utebliven betalning omedelbart bryta strömmen.
Har ni kvartalsfaktura kan det kanske vara en god idé att byta till månadsfaktura framöver?
För er med autogiro är det såklart också viktigt att se till så det finns täckning på anvisat konto.

Elpriskompensation.

Efter förra vinterns Elpriskompensation från staten får vi många frågor om hur det blir i år?
Vi har i skrivande stund ingen ny regering på plats men man lovade ju i valrörelsen att kompensation ska utgå i någon form. Hur denna ska se ut är det ingen som vet och det kommer säkert att ta sin tid innan denna är på plats? Ett tips är nog att själva ersättningen dröjer några månader som senast...

Elpriser/avtal.

Sedan tidigt i våras har vi inte erbjudit några fasta avtal till våra kunder och de kunder som har fasta avtal som går ut i höst/vinter överförs automatiskt till vårt rörliga Spot-avtal. Majoriteten, nära 75%, av våra kunder har ett sådant avtal som ju baseras på månadens snittpriser på elbörsen, Nordpool. Det är viktigt att poängtera att man med detta Spot-avtal inte är styrd av de timpriser som ofta nämns i media med att man sparar pengar på att tvätta, ladda bilen och annat om nätterna!
Man betalar månadens snitt-pris + avgifter och påslag som fastställs först när månaden är slut.
Detta kan ni följa på vår hemsida och där finns även månadspriser historiskt tillbaka i tiden.
Augusti månads Spot-pris blev 323,92 öre/kWh + moms och September slutade på 255,32 öre/kWh!
Som ni ser, väldigt höga priser redan vilket såklart är oroväckande inför höst och vinter!

Vi får en del frågor kring timpris-avtal och det är tyvärr inget vi kan erbjuda i dagsläget men vi håller på att ta fram ett sådant avtal för de som är intresserade. Vi hoppas kunna presentera detta inom en ganska snar framtid. Vi återkommer så håll utkik på vår hemsida framöver...
Det är viktigt att veta att om man inte kan styra om de stora posterna som uppvärmning, billaddning och varmvatten på de timmar som erbjuder lägre timpriser kan det enligt experter faktiskt bli dyrare med ett sådant avtal än det vanliga Spot-avtalet om man inte förändrar sina dagsrutiner markant!
Elsäkerhetsverket gick ju också ut och varnade för att tex köra tvättmaskinen på natten utan uppsikt.

Energispartips.

Om vi alla kan spara på vår användning av el så genererar det lägre elpriser eftersom upphandling sker av Svenska Kraftnät efter förväntat behov ett dygn i förväg för hela vårt land. Det är såklart väldigt olika förutsättningar ute hos landets elförbrukare men här följer några korta tips:
*Sänk temperaturen, speciellt i de rum som inte används *Se till att isolera huset, dörrar och fönster
*Släck lampor i rum som du inte vistas i *Tänk på att datorer och tv drar ström även i standby-läge
*Golvvärme och handdukstorkar drar mycket el *Handdiska inte om ni har diskmaskin *Duscha istället för att bada i badkar och stäng av vattnet när ni schamponerar håret eller tvålar in kroppen
*Fundera redan nu på om ni verkligen ska ha all julbelysning ni haft tidigare år under hela december?

Nyhetsbrev december 2022 »