OEDF kontakt

Olseröds Elektriska Distributionsförening UPA

Sockenv 524

297 95 Degeberga

Telefon: 044-351126

Fax: 044-351051

Kontaktformulär »

Vid ev ELFEL ring 044-351126, dygnet runt

 

Snabblänkar

Här på webbplatsen OEDF hittar du bland annat:

 

Informationsblad från Olseröds Elektriska DF, september 2020

INFORMATION 2020-09-30

Efter en mycket speciell vår/sommar där många har ”hemestrat” i trakten och många därför tillbringat mycket tid i sina fritidshus så har hösten nu så smått anlänt till Olseröd med omnejd. Pandemin fortsätter dessvärre att hålla greppet om världen så vi hoppas ni är rädda om er.

Driftsinformation.

Vi har grävt ner kabel väster om Folkestorp som ersätter gammal luftledning.

I Myrestad har vi förstärkt vårt lågspänningsnät med 230 meter kabel.

I Åhuskärr har vi förstärkt lågspänningsnätet genom byn.

Normalt sett har vi väldigt lite strömavbrott men vi har dessvärre haft en hel del problem på sistone.
Lördagen den 12/9 blev hela Olseröds Elektriskas elnät strömlöst då Eon:s kabel, dvs vårt regionnät, från Gussaröd fick avbrott. Efter 25 minuter kunde vi åter få ström via reservlinjen från Eon.
I Österlia/Lökaröd har vi haft ett flertal problem med ”blink” på sistone.
Vi har även hittat fel på isolatorer och luftledningslinor vilket omgående åtgärdats.
Vårt jourlag får ju alltid sms-larm vid driftstörningar och rycker då ut direkt.
Vi svarar såklart i telefon men det kan vara svårt att komma fram pga hög belastning och det är oftast svårt att ha en prognos för när strömmen är tillbaka innan man lokaliserat felet.
Det är ju inte ofta, men vår målsättning är alltid att minimera avbrottstiden när det väl händer.
Vi beklagar olägenheter med avbrotten och tackar för ert tålamod.

Vi har upptäckt att en del husägare monterar plank/staket runt sina soptunnor. Tänk på att alltid begära kabelvisning då ni är ute vid vägar där det i stort sett alltid finns ledningar.
Slår man ner spjut för fastsättning tar man en stor risk för att skada sig med ström genom kroppen.
Kabelvisning anmäls via nätet på www.ledningskollen.se då samtliga berörda parter i det aktuella området, el/vatten/tele/fiber, får meddelandet och onödiga misstag därför kan undvikas.
Men självklart kan ni även ringa oss på 044-351126 för utmärkning av elkablar på er tomt.

Vårt arbete med att byta våra gamla elmätare fortgår och många abonnenter passar glädjande nog på att flytta ut sina invändiga mätare. Vi hjälper er med lösningar kring detta så har ni en invändig mätare, hör av er så tittar vi på det tillsammans med er på plats?

Inför höst/vinter så ser vi som vanligt över våra luftledningar på vårt elnät. Har ni träd som står nära elledningarna eller ser något oroväckande i er omgivning så ta gärna kontakt med oss för åtgärder?

Elpriser & avtal.

Efter en vår/sommar med låga rörliga Spot-priser så har nu priserna på detta avtal stuckit iväg lite. De fasta avtalspriserna har legat ganska stabilt under denna tid men även här ser vi nu en liten ökning. Men trots allt så ligger priserna nu på ungefär samma nivå som vid samma tid föregående år.
Aktuella priser finns på vår hemsida men ni får gärna ringa oss, måndag-torsdag, för att prata elavtal.

Det har kommit till vår kännedom att telefonförsäljare ringt våra kunder om nytt elavtal där man påstår att man har ett samarbete med oss! Detta är ren bluff, vi har inte något samarbete med någon, så vi ber er avvisa dom. Oftast döljer det sig ett väldigt dåligt elavtal med en hög fast månadskostnad och erbjudande om el till ”inköpspris” med höga påslag. Det finns tyvärr ett antal oseriösa elhandlare med metoder som gjort att flera hamnat på Konsumentverkets ”svarta lista” så kolla därför alltid upp elhandlaren eller, gör som de flesta av er, välj ert eget Olseröds Energi.

Kontaktuppgifter.

Vi vill återigen påminna er om att kolla upp era kontaktuppgifter hos oss? Många har tagit bort sitt fasta gamla telefonnummer och ersatt det med mobiltelefoner? Många har av någon anledning bytt mailadress? Slå gärna en signal eller skicka ett mail till oss med de uppgifter som gäller så ändrar vi detta i vårt system. Kolla gärna även så adressen med gatunumret är korrekt?
Vi vill gärna att våra utlandskunder uppmärksammar detta lite extra!

Nyhetsbrev december 2020 »